Friday, May 15, 2009

ARTIKEL 11 : DIGONCANGKAN OLEH KRISIS KEIMANAN



Perkara 11 : Kebebasan Beragama

"3) Tiap-tiap kumpulan agama berhak -

a) Mengurus hal-ehwal agama sendiri.

b) Menubuhkan dan menyenggarakaninstitusi-institusi bagi maksud agama atau khairat; dan

c) Memperoleh dan mempunyai harta dan memegang dan mentadbirkanyamengikut undang-undang. "

______________________________________________________________

1. Agama adalah hubungan manusia dengan Tuhannya. Oleh itu manusia bebas memilih pegangan masing-masing mengikut kepercayaan dan keyakinannya dan ia secara mandatori tidak boleh dihalang oleh mana-mana pihak termasuklah kerajaan, organisasi, politikus, agamawan bahkan ibubapa.

2. Kebebasan beragama bermaksud setiap manusia mempunyai peluang yang sama untuk memilih pegangan iman masing-masing. Hal kepercayaan terhadap syurga dan neraka juga berlandaskan iman masing-masing. "Bacakitab tanya iman"

3. Walaubagaimanapun negara kita tidak membenarkan apa juga agama untuk mengembangkan dakyah secara terbuka  kerana ia akan merosakkan hubungan antara agama. Ini sangat benar. Tetapi saya tidak  takut dengan mereka yang memberi dakyah kepada saya kerana saya punya iman yang kuat. 
   

4. Saya seorang Kristian, Ibubaba saya kristian, Makcik saya seorang Muslim, sanak-saudara saya juga ramai yang beragama Islam. Kami akan berdoa mengikut kepercayaan masing-masing. Saya memanjatkan doa kepada "ALLAH", mereka juga mengungkap kalimah yang sama. Kami bersama-sama menggunakan kalimah 'ALLAH' lebih 50 tahun namun tiada masalah berlaku. Tiada yang murtad dan dimurtadkan atau memurtadkan diri. Ini soaliman... 

5. Kalau kita rasa tergugat dengan perkembangan agama lain jagan cepat melatah atau mengangkat keris. Ini hanya mengaibkan kita. Ini juga soal iman sendiri..

6. ALLAH pasti murka apabila keagungan namaNya dibawa ke Makhamah. Takutlah kepadaTuhan... di mana iman mu..

7. Saya sangat takut sekiranya perkara ini berterusan. Bayangkan Dato' Zahid Hamidi danTan Sri Benard Dompok tumbuk-menumbuk di dewan Parlimen.. Lagi ngeri sekiranya sayabunuh kawan saya (Cikgu Baharum Muhamad) atau dia yang bunuh saya. Tanganilah masalah ini secara budiman dan holistik. 

8. Akhir sekali, saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia agar berdoa khusus untuk keamanan dan keharmonian negara kita." Malaysia Penuh KumuliaaanMu".

0 Comments: